The Importance of Mathematics in the Professional Context of Clinical and Research Nutritionists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v20.n55.5323

Keywords:

mathematics, higher education, food, curriculum, science

Abstract

The teaching of mathematics is fundamental for the awakening of professional interests. However, its role in the professional performance of the nutritionist is still not widespread. Thus, the present study proposed to review the scientific literature on the importance of mathematics in the professional context of clinical nutritionist and researcher. This is a bibliographic review of the narrative type, in which the methodology included answering the guiding question: "What is the importance of mathematics in the professional context of clinical nutritionists and researchers"?. It is demonstrated that knowledge in mathematics is relevant to understanding the functions assigned to professional nutritionists who work in these areas. Arithmetic calculations are more used in clinical practice, while notions in statistics is the branch of mathematics most used in the researcher's activities. It was also observed that it is essential to acquire skills with informatics and technologies to exercise mathematics in nutrition. However, little attention is paid to these aspects in teaching environments. The usefulness of mathematics in the functions of the nutritionist is still lacking in the literature. Therefore, nutrition is considered inseparable from mathematics and it is recommended that actions be carried out in teaching environments to expand the understanding of nutrition specialties through mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renan Souto Pereira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestrando no Programa de P´ós-Graduação em Nutrição e Saúde (PPGNS) da Universidade Estadual do Ceará - UECE. Graduado em Nutrição pelo Instituto Federal do Ceará - IFCE

Cybelle Rolim de Lima, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutora em Nutrição pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE. Docente do Curso de Graduação em Nutrição do Centro Acadêmico de Vitória da UFPE. 

References

Alvarenga, K. A Matemática no currículo de Nutrição. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 24, n. 3, p. 279-322, 2022.

Brasil. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 9 abr. 2022.

Brasil. Conselho Federal de Nutricionistas. Inserção profissional dos nutricionistas no Brasil. Brasília: CFN, 2024. Disponível em: https://pesquisa.cfn.org.br/. Acesso em: 15 jan. 2025.

Cajueiro, D. D.; De Pina, E. A.; Gonçalves, T. V. O. Reflexão sobre a ação: experiências formativas de professores sobre a aprendizagem escolar. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 17, n. 39, p. 61-72, 2021. DOI: https://doi.org/10.18542/amazrecm.v17i39.8899

Cardenas, D. What is clinical nutrition? Clinical Nutrition, v. 36, n. 6, p. 1725-1726, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.clnu.2017.08.030

Chaoubah, A. A importância da Bioestatística na formação de um profissional de Saúde. Revista Brasileira de Oftalmologia, v. 80, p. 89-90, 2021. DOI: https://doi.org/10.5935/0034-7280.20210016

Costa, G. F. A metodologia de projetos como uma alternativa para ensinar estatística no ensino superior focando aspectos afetivos presentes na relação professor-aluno na formação do profissional nutricionista. Ciência & Inovação, v. 1, n. 1, p. 1-20, 2014.

Da Silva, L. S. M.; DA CUNHA, H. F. Ramos. A mathematical description for the nutrition therapy ecosystem. Nutricion hospitalaria, v. 39, n. 4, p. 905-909, 2022.

Derouin, E.; Picard, G.; Kerever, S. Dieticians’ practices in intensive care: A national survey. Clinical Nutrition ESPEN, v. 45, p. 245-251, 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.clnesp.2021.08.017

Fornazari, V. B. R.; Obara, A. T. A alfabetização científica em nutrição humana: intersecções e divergências. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 30, p. 123-140, 2018. DOI: https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i30.5291

Holscher, H. D. Vamos fazer as contas: abraçando a modelagem matemática para avançar na pesquisa em nutrição. The American Journal of Clinical Nutrition, v. 2, pág. 220-221, 2023.

Marques, F. T.; Louzada Neto, F. A formação estatística nos programas de pós-graduação brasileiros: uma análise dos cursos oferecidos. Educação e Pesquisa, v. 49, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634202349249290

Poltronieri, F. et al. Nutricionista: Ser ético não é uma escolha. Revista do CRN-11: Nutrição em Prática, v. 1, n. 1, p. e20240001-e20240001, 2024.

Priebe, D. D. A. M.; Alvarenga, K. B. A Matemática no currículo de Nutrição. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, v. 24, n. 3, p. 279-322, 2022. DOI: https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i3p279-322

Priebe, D. D. A. M.; Alvarenga, K. B. As ferramentas tecnológicas de aprendizagem em matemática e o curso de nutrição: as percepções de profissionais e estudantes. Revista Internacional de Educação Superior, v. 11, p. e025024-e025024, 2023. DOI: https://doi.org/10.20396/riesup.v11i00.8673460

Stage, V. C. et al. Exploring the associations among nutrition, science, and mathematics knowledge for an integrative, food‐based curriculum. Journal of School Health, v. 88, n. 1, p. 15-22, 2018. DOI: https://doi.org/10.1111/josh.12576

Thonney, P. F.; Bisogni, C. A. Cooking up fun! A youth development strategy that promotes independent food skills. Journal of Nutrition Education and Behavior, v. 38, n. 5, p. 321-323, 2006. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jneb.2006.03.007

Valente, W. R. Uma história da graduação dos saberes: elementos para análise da matemática do ensino. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 19, n. 43, p. 22-33, 2023. DOI: https://doi.org/10.18542/amazrecm.v19i43.15271

Published

2025-02-11

How to Cite

SOUTO PEREIRA, Renan; ROLIM DE LIMA, Cybelle. The Importance of Mathematics in the Professional Context of Clinical and Research Nutritionists. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, v. 20, n. 55, p. 1–7, 2025. DOI: 10.47385/cadunifoa.v20.n55.5323. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/cadernos/article/view/5323. Acesso em: 22 feb. 2025.

Issue

Section

Ciências Sociais Aplicadas e Humanas

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.