Dificuldades de inclusão digital na educação no cenário da pandemia da Covid-19

uma análise bibliométrica

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v19.n54.4947

Keywords:

Digital technology; Education; Internet.

Abstract

 The objective of the research is to present a bibliometric analysis of publications on the difficulties of digital inclusion in education in the context of the covid-19 pandemic. The methodology corresponds to a quantitative exploratory research that carried out a bibliometric analysis based on Scopus using the keywords: digital inclusion and education and pandemic. The results will indicate the United States and Spain as the countries that produce the most on the subject, with 2022 having the highest number of productions. However, when analyzing some two open access articles based on Scopus, they showed the difficulties of digital inclusion due to the pandemic crisis, to guarantee that schools and educational institutions continue their activities. Therefore, I also note the limitations of digital technologies, since they do not all have the necessary structure to enter a virtual space. In this way, it is understood how much the pandemic had a significant impact on digital exclusion and that it is necessary to create strategies that bring some teachers closer to digital technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleide Ane Barbosa da Cruz, Instituto Federal de Sergipe

Doutora em Ciência da Propriedade Intelectual pela UFS. Atualmente é professora substituta do IFS Campus Propriá e professora do Centro Universitário Estácio de Sergipe.  

Bruno Santos Nascimento, Instituto Federal de Sergipe

Especialista em Engenharia Elétrica, Professor do IFS Campus Propriá

Antonio Aliberte de Andrade Machado , Instituto Federal de Sergipe

Mestre em Ciência da Computação, Professor do IFS Campus Propriá.

Sandro Andrade Monteiro Menezes , Instituto Federal de Sergipe

Especialização em Administração de Servidores, Professor do IFS Campus Propriá.

Robson Luiz Santos , Instituto Federal de Sergipe

Especialista em Docência para Educação Profissional e Tecnológica, Professor do IFS Campus Propriá. 

References

BARRETO; A. C. F.; ROCHA, D. S. COVID-19 E educação: resistências, desafios e (IM) possibilidades. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, p. 01-11, 2020. DOI: https://doi.org/10.46375/encantar.v2.0010

FERNANDES, A. P. C.; ISIDORIO, A. R.; MOREIRA, E. F. Ensino remoto em meio à pandemia do COVID-19: panorama do uso de tecnologias. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias – CIET. Anais Eletrônicos, 2020. Disponível em: <https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1757,>. Acesso em: 10 de set. 2023.

HABOWSKI, A. C.; CONTE, E. Interações crítico-dialéticas com as tecnologias naeducação. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 15, n.1, p. 266–288, 2020. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14i4.11993

Jornal da USP no Ar. Exclusão digital: pandemia impôs mais uma lacuna aos estudantes de baixa renda. 2021. Disponível em: <https://jornal.usp.br/?p=386561>. Acesso em: 10 de set. 2023.

KHODAEI, S.; HASANVAND, S.; GHOLAMI, M.; MOKHAYERI, Y.; AMINI, M. The effect of the online flipped classroom on self-directed learning readiness and metacognitive awareness in nursing students during the COVID-19 pandemic. BMC Nursing, v. 21, n. 1, 2022. DOI: https://doi.org/10.1186/s12912-022-00804-6

KURTZ, L. P.; NUNES, L. S. Políticas regulatórias de inclusão digital para a educação em tempos de pandemia. Belo Horizonte: Instituto de Referência em Internet e Sociedade, Disponível em: <https://irisbh.com.br/wp-content/uploads/2021/10/Inclusao-digital-e-ensino-em-tempos-de-pandemia-no-Brasil.pdf>. Acesso em: 10 de set. 2023.

MEDINA, G. I., VALLINAS, E. G., CRUZ, I. P. Digital Inclusion Strategies of a Learning Community in Times of Covid-19. Journal of Higher Education Theory and Practice, v. 22, n. 13, p. 243–253, 2022. DOI: https://doi.org/10.33423/jhetp.v22i13.5519

MELO A. S. L.; OLIVEIRA, C. S.; CAVALCANTE, J. M. B. As aulas remotas de língua portuguesa no contexto da pan-demia: os desafios de professores de escolas estaduais da região metropolitana do Recife–PE. Revista Científica Novas Configurações – Diálogos Plurais, v. 2, n. 3, p. 300 - 318, 2021.

O’CONNELL, C; LUCIĆ, L. An Informal Education Intervention in Response to the Covid-19 Pandemic: Homework Mentorships in a Berlin Refugee Shelter. Human Arenas, v. 4, n. 4, p. 616–631, 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/s42087-020-00161-3

OLIVEIRA, S. S; SILVA, O. S. F.; SILVA, M. J. O. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Interfaces Científicas, v. 10, n. 1, 2020. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p25-40

S. B. P. Brito, I. O. Braga, C. C. Cunha, M. A. V., Palácio, I. Takenami. Pandemia da COVID-19: o maior desafio do século XXI. Vigilância Sanitária em Debate: Sociedade, Ciência e Tecnologia, v. 8, n. 2, p. 54-63, 2020. DOI: https://doi.org/10.22239/2317-269x.01531

SCORSIM, E. Nova política pública dos Estados Unidos para ampliar a conectividade digital por internet banda larga: lições para o Brasil. 2019. Disponível em: <https://direitodacomunicacao.com/br/nova-politica-publica-dos-estados-unidos-para-ampliar-a-conectividade-digital-por-internet-banda-larga-licoes-para-o-brasil/>. Acesso em: 10 de set. 2023.

VILLARROEL, V.; PÉREZ, C.; ROJAS-BARAHONA, C. A.; GARCÍA, R. Distance education in a pandemic context: educational process characterization in Chilean universities. Formacion Universitaria, v. 14, n. 6, p. 65–76, 2021. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000600065

Published

2024-04-15

How to Cite

DA CRUZ, Cleide Ane Barbosa; SANTOS NASCIMENTO, Bruno; ALIBERTE DE ANDRADE MACHADO , Antonio; ANDRADE MONTEIRO MENEZES , Sandro; LUIZ SANTOS , Robson. Dificuldades de inclusão digital na educação no cenário da pandemia da Covid-19: uma análise bibliométrica. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, v. 19, n. 54, p. 1–7, 2024. DOI: 10.47385/cadunifoa.v19.n54.4947. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/cadernos/article/view/4947. Acesso em: 19 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Sociais Aplicadas e Humanas

Most read articles by the same author(s)