Adoption of Photographed Botanical Plates as an educational alternative to Physical Herbarium Specimens.

Authors

Keywords:

Teaching of Botany, Digital educational resources, Plant Morphology

Abstract

Some teaching and research institutions do not have environments and technologies that allow students to have direct contact with plants. Therefore, seeking to alleviate these difficulties, it was proposed the construction of botanical plaques of plant organs to be inserted into a virtual environment, making it possible to reach a greater number of people. To this end, organs of the species Clitoria fairchildiana Howard were collected. These organs were placed on a black fabric, which served as a backdrop for capturing the images. The images were edited using the GoDaddy Studio application (Aman Bhutani), removing the background and adding a scale ruler to measure the length of the organs. With botanical plaques in a virtual environment, access to information can be expanded online, with potential for use in research, teaching and extension, by everyone. It is concluded that the material produced is of excellent quality, providing more details of the species' organs than exsiccate. Its use contributes and can facilitate the teaching-learning process. It is useful for educational institutions, research and activities related to the comparison and identification of plants and can also be used in extension activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Vinicius Domingos dos Reis, Universidade Estadual de Alagoas

Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL (Campus I)

Mayra Kaylane Silva, Universidade Estadual de Alagoas

Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL (Campus I)

Maria Eduarda de Souza Oliveira, Universidade Estadual de Alagoas

Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL (Campus I)

José Leandro Ferreira, Universidade Estadual de Alagoas

Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL (Campus I)

Joyce Ellen da Silva Santos, Universidade Estadual de Alagoas

Graduando em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Alagoas - UNEAL (Campus I)

Dacio Rocha Brito, Universidade Estadual de Alagoas

Graduação em Agronomia pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (1981), mestrado em Produção Vegetal pela Universidade Federal da Paraíba (2002) e doutorado em Agronomia pela Universidade Federal da Paraíba (2005). Atualmente é professor titular da Universidade Estadual de Alagoas.

References

ALVES, Robson Marinho. Ensino de botânica na educação superior: investigação e análise dos obstáculos no processo ensino-aprendizagem em Instituições públicas no Amapá, Brasil. 2020. Programa de Pós-graduação em Ciências Biológicas – Botânica Tropical. UFRA/MPEG. 2020.

COELHO, Katia Pereira. Simbioses de rizóbios com leguminosas arbóreas na pré- amazônia maranhense. 2016. Tese (doutorado)–Universidade Federal de Lavras, 2016.

COSTA, Newton de Lucena; LEÔNIDAS, Francisco das Chagas; TOWNSEND, Claudio Ramalho; MAGALHÃES, João Avelar; VIEIRA, Abadio Hermes. Avaliação de leguminosas arbóreas e arbustivas de múltiplo uso na Amazônia ocidental. Amapá Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 51-57, 2000.

CRUZ, Eniel David. Germinação de sementes de espécies amazônicas: palheteira (Clitoria fairchildiana R.A.Howard). Belém, PA: Embrapa Amazônia Oriental, 2019.

DIAS, Kauê Nicolas Lindoso; SILVA, Ariade Nazaré Fontes; GUTERRES, Aryana Vasque Frota; LACERDA, Dinnie Michele Assunção; ALMEIDA JR., Eduardo Bezerra de. A importância dos Herbários na construção de conhecimentos sobre a diversidade vegetal. Revista Trópica: Ciências Agrárias e Biológicas, [S. l.], v. 11, n. 1, 2020. Disponível em: http://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/ccaatropica/article/view/11161. Acesso em: 17 jul. 2023.

EVERT, Ray F.; EICHHORN, Susan E. Biologia vegetal. 8 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan. 2022.

FONSECA, Rúbia Santos; VIEIRA, Milene Faria. Coleções botânicas com enfoque em Herbário. Viçosa: Ed. UFV. 2015.

GUAJARÁ, Mariângela; CARVALHO, Acácio;SANTOS, Wyratan; GONÇALVES, Karin. ASPECTOS DA BIOLOGIA DE Euphalerus clitoriae Burckhardt & Guajará, 2000 (HEMIPTERA: PSYLLIDAE) SOB CONDIÇÕES DE CAMPO. Floresta e Ambiente. 10. 2003.

JOLY, Carlos A.; HADDAD, Célio F. B.; VERDADE, Luciano M.; OLIVEIRA, Mariana Cabral de; BOLZANI, Vanderlan da Silva; BERLINCK, Roberto G. S. Diagnóstico da pesquisa em biodiversidade no Brasil. Revista USP, (89), 114-133. 2011. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i89p114-133

KARREMANS, Adam P.. LCDP - 2019. 10.13140/RG.2.2.10420.07048. 2020.

KRUG, Hugo Norberto. GEPEF: A Importância Da Criatividade nas aulas de Educação Física. 2012. Disponível em: http://gepefufsm.blogspot.com/2012/04/importancia-da-criatividade-nas-aulas.html. Acesso em: 17 junto. 2023.

LORENZI, Harri. Árvores brasileiras: manual de identificação e cultivo de plantas arbóreas nativas do Brasil. 3. ed. Nova Odessa, SP: Instituto Plantarum, 2000.

MONTEIRO, Sérgio da Silva; SIANI, Antonio Carlos. A Conservação de Exsicatas em Herbários: Contribuição ao Manejo e Preservação. Revista Fitos, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, v. 4, n. 02, p. 24–37, 2009. DOI: 10.32712/2446-4775.2009.95. Disponível em: https://revistafitos.far.fiocruz.br/index.php/revista-fitos/article/view/95. Acesso em: 15 abr. 2023.

OSES, Lizbeth & KARREMANS, Adam P. A Note on Masdevallia zahlbruckneri and M. utriculata (Orchidaceae). Harvard Papers in Botany. 21. 325-336. 10.3100/hpib.v21iss2.2016.n13. 2016.

PEIXOTO, Ariane Luna; MAIA, Leonor Costa (org.). Manual de procedimentos para herbários [recurso eletrônico]. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 2013. Disponível em: http://inct.florabrasil.net/wpcontent/uploads/2013/11/Manual_Herbario.pdf Acesso em: 22 set. 2020.

Reflora - Herbário Virtual. Disponível em: HV REFLORA -FABACEAE Clitoria fairchildiana R.A.Howard (jbrj.gov.br) Acesso em 17/6/2023

SCALON, Silvana de Paula Quintão; MUSSURY, Rosilda Mara; FILHO,Homero Scalon; FRANCELINO, Carla Silvana Fabro. Desenvolvimento de mudas de Aroeira (Schinus terebinthifolius) e Sombreiro (Clitoria fairchildiana) sob condições de sombreamento. Ciências Agrotécnicas, 30(1): 166-169. 2006.

SILVA, Ana Carla Matias da. Herbário na escola: a confecção de exsicatas como forma de educação ambiental. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 2017.

SILVA, Ariade Nazaré Fontes da; ALMEIDA JR, Eduardo Bezerra de ; VALLE, Mariana Guelero do. Exsicatas como recurso didático: contribuições para o ensino de botânica / Exsicate as didactic resource: support for the teaching of botany. Brazilian Journal of Development, [S. l.], v. 6, n. 5, p. 24632–24639, 2020. DOI: 10.34117/bjdv6n5-061. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/9574. Acesso em: 16 Abr. 2023.

Published

2025-06-05