Teaching ink signature to the blind through practical approaches to the dimensions of Computational Thinking
Keywords:
Teaching, Inclusive Education, Computational ThinkingAbstract
Accessibility to all content for a person with a disability is the responsibility of an inclusive society. Therefore, the work is a report on the experience of teaching a congenitally blind adult person to sign in ink. The methodological approach was a qualitative exploratory case study, focusing on private lessons given to a music teacher and pedagogue who was considered illiterate on his identity card because he did not sign in ink. The activities were structured based on the teacher's experience in teaching blind children to sign using the skills of unplugged Computational Thinking, focusing on Piaget's reflective abstraction. The study highlights that reflective thinking helped the teacher understand the letters of the name and the Computational Thinking skills were used in activities that led the teacher to learn in 15 days what he had not learned in 38 years, leading him to several embarrassments such as always having to sign documents on demand. The results showed that, with a methodological approach sensitive to individual needs, it is possible to teach a congenitally blind person to sign in ink, quickly and reflectively. We conclude that personalized, collaborative teaching between teachers and students achieves results quickly and, from the new identity with the signature, the blind person in question gains self-esteem and citizenship.
Downloads
References
BARTELMEBS, R. C.; HARRES, J. B. S.; SILVA, J. A. da. A teoria da abstração reflexionante e a história da Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, São Carlos (SP), n. 18, p. 73–88, 2014. doi: 10.37156/RE-LEA/2014.18.073. Disponível em: https://www.relea.ufscar.br/index.php/re-lea/article/view/201.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.
BRUNER, J. S. Atos de significação. Editora WMF Martins Fontes. (1997).
DOS SANTOS SILVA JUNIOR, Elias; MARIANI BRAZ, Ruth Maria; RODRIGUES LETA, Fabiana; CRESPO COELHO DA SILVA PINTO, Sérgio. Computación en la educación básica: mejora del aprendizaje de la Geografía para estudiantes con discapacidades visuales. Revista Iberoamericana de Educación, [S. l.], v. 89, n. 1, p. 147–165, 2022. DOI: 10.35362/rie8914809. Disponível em: https://rieoei.org/RIE/article/view/4809. Acesso em: 5 oct. 2024.
DA SILVA GOUDINHO, Luciana; BRAZ, Ruth Maria Mariani; DA SILVA PINTO, Sérgio Crespo Coelho. Pensamento Computacional Inclusivo-como ensinar a resolução de problemas de forma prática para alunos surdos. In: Anais do I Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão. SBC, 2022. p. 23-32.
FREIRE, P. Educação e Mudança. São Paulo: Paz e Terra. (2011).
GERHARDT, T. E., & SILVEIRA, D. T. Métodos de Pesquisa. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009. 1a edição. ISBN 978-85-386-0071-8. (2009).
GUARDA, G. F.; PINTO, S. C. C. S. Dimensões do Pensamento Computacional: conceitos, práticas e novas perspectivas. Simpósio brasileiro de informática na educação (SBIE), 31. 2020, Online. Anais. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 1463-1472. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1463.
MARTINS, K. C.; GUARDA, G. F.; PINTO, S. C. C. EJA, Alfabetização e Pensamento Computacional: enquanto o pulso ainda pulsa há muito o que aprender. Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão (WPCI), 2., 2023, Passo Fundo/RS. Anais. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, p. 97-106. 2023. DOI: https://doi.org/10.5753/wpci.2023.236141.
MENDES, M. C. B., RIBEIRO, M. G. L., DA SILVA PINTO, S. C. C., e BRAZ, R. M. M. Relato de experiência de tutoria remota, em período de pandemia na Universidade Federal Fluminense. Revista Práxis, 14(27). 2022. Disponível em: https://unifoa.emnuvens.com.br/praxis/article/view/3826
PIAGET, J. The theory of stages in cognitive development. D.R. Green, M.P. Ford, & G.B. Flamer, eds., Measurement and Piaget. NY: McGraw-Hill, pp. 1–11. 1971.
PIAGET, J.; Inhelder, B. A Psicologia da Criança. São Paulo: Difusão, 1975.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Martins Fontes. 1991.