Therapeutic exercise guide developed for patients with multiple myeloma

Authors

Keywords:

Multiple Myeloma, Educational Technology, Exercise Therapy

Abstract

The development of educational technologies promotes comprehensive care for individuals served by the public health system. In the oncological context related to Multiple Myeloma, the application of these technologies is essential, as this cancer often causes a loss of functionality due to the staging of the disease. This can compromise the individual's overall health. Therefore, the aim of the study was to describe the development of a Therapeutic Exercise Guide aimed at preserving and/or recovering the functionality of patients with Multiple Myeloma. A methodological study was conducted in four stages: situational diagnosis; initial study of a guideline; literature review; and construction of the technology. The development of the educational technology was crucial, as ensuring physical function/functionality is prioritized in patients with Multiple Myeloma, which is already compromised even before diagnosis. The steps of the study allowed for the identification of key clinical and laboratory parameters for performing exercises safely and individually, in order to ensure functionality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Christian Pacheco de Almeida, Universidade Federal do Pará

Fisioterapeuta formado pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), Mestre em Saúde na Amazônia pelo Núcleo de Medicina Tropical (NMT) da Universidade Federal do Pará (UFPA), com especialização em Hematologia e Hemoterapia na modalidade de Residência Multiprofissional em Saúde pela UEPA em parceria com a Fundação Centro de Hemoterapia e Hematologia do Pará (HEMOPA). Pós-graduação lato sensu a nível de especialização em Saúde Pública com Ênfase em Saúde da Família e em Gestão Pública e Projetos, ambas pela Faculdade Estratego (ESTRATEGO). Participante do grupo de pesquisa Saúde, Ambiente e Movimento na Amazônia (SAMOVA).

References

AQUINO, S. K., et al. Tecnologias para educação em saúde desenvolvidas para a população no Brasil: Revisão Integrativa da Literatura. Arquivos do Mudi, v.26, n.3, p.12-24, 2022.

COLEMAN, E.A, et al. Facilitating Exercise Adherence for Patients with Multiple Myeloma. Clinical Journal of Oncology Nursing, v.7, n.5, p.529, 2020.

GONÇALVES, M. J. P., VENANCIO FILHO, R. S., PEÇANHA, M. A. P. Conhecendo o Mieloma Múltiplo: uma revisão da literatura. Revista Científica da Faculdade de Medicina de Campos, v.18, n.1, p.38-43, 2023.

HAMEED, A., et al. Bone Disease in Multiple Myeloma: Pathophysiology and Management. Cancer Growth and Metastasis, v.7, p.33-42, 2014.

HILLENGASS M., et al. Physical Activity in Multiple Myeloma: A Review of the Current Literature. Journal of Advanced Practitioner in Oncology, v.14, n.2, p.153-158, 2023.

JEEVANATHAM, D., et al. Mobilization and Exercise Intervetion for Patients With Multiple Myeloma: Clinical Practice Guidelines Endorsed by the Canandian Physiotherapy Association. Physical Therapy & Rheabilitation Journal, v.101, n.1, p.1-10, 2021.

KOUTOUKIDIS, D.A., et al. Fatigue, quality of life and physical fitness following an exercise intervention in multiple myeloma survivors (MASCOT): an exploratory randomised Phase 2 trial utilising a modified Zelen design. British Journal of Cancer, v.123, n.2, p.187-195, 2020.

LAND, J., et al. Myeloma patients`experiences os a supervised physical activity programme: a qualitatite study. Suportive Care in Cancer, v.30, p.6273-6286, 2022.

LARSEN, R. F., Physical Function in patients newly diagnosed with multiple myeloma; a Danish cohort study. BMC Cancer, v.20, p.1-11, 2020.

LI, T., CHEN, J., ZENG, Z. Pathophysiological role of calcium channels and transporters in the multiple myeloma. Cell Communication and Signaling, v.19, p.1-14, 2021.

LIMA, A. M. C., et al. Tecnologias Educacionais na promoção da Saúde do Idoso. Enfermagem em Foco, v.11, n.4, p.87-96, 2020.

MANIVA, S. J. C. F., et al. Tecnologias educativas para a educação em saúde no acidente vascular cerebral: revisão integrativa. Revista Brasileira de Enfermagem, v.71, n.Suppl.4, p.1824-1832, 2018.

MARTINS, M. I. S., et al. Desenvolvimento de cartilha educativa sobre alongamento muscular na promoção da saúde do escolar. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v.3, n.6, p.19293-19313, 2020.

MEDEIROS, R. K. da S. et al. Modelo de validação de conteúdo de Pasquali nas pesquisas em Enfermagem. Revista de Enfermagem Referência. v. 4, n. 4, p. 127-135, 2015.

MCCOURT, O., et al. Exercise prehabilitation for people with myeloma undergoing autologous stem cell transplantation: results from PERCEPT pilot randomised controlled trial. Acta Oncology, v.62, n.7, p.696-705, 2023.

MINCOV, B. M., et al. Processo de Validação de Tecnologia Educacional para o cuidado do paciente infanto juvenil oncológico submetido ao Transplante de Células-tronco Hematopoiéticas: Revisão Integrativa. Research, Society and Development, v.11, n.11, e497111133832, 2022.

NICOL, J.L., et al. Individualized An Exercise Intervention for People with Multiple Myeloma – Study Protocol of a Randomized Waitlist-Controlled Trial. Current Oncology, v.29, p. 901-923, 2022.

PEREIRA, L. M., et al. Tecnologias educacionais para a promoção da saúde de adolescentes: evidências da literatura. Revista de Enfermagem UFPE on line, v.15, e247457, 2021.

RANZI, C., et al. Effects of exercises on pain and functional capacity in hospitalized cancer patients. Brazilian Journal of Pain, v.2, n.3, p.255–259, 2019.

SALOMÉ, G. M. Desenvolvimento de um material educativo para a prevenção e o tratamento das lesões por fricção. ESTIMA, Brazilian Journal Enterostomal Therapy, v.18, e3220, 2020.

SANTOS, J. R., et al. Validação de cartilha educativa sobre segurança para pacientes hospitalizados. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v.23, n.8, p.1-10, 2023.

WEFELNBERG, M.M., et al. Clinical exercise therapy program with multiple myeloma patients: Impacts on feasibility, adherence and efficacy. Supportive Care in Cancer, v.30, n.11, p.9615-9623, 2022.

Published

2025-09-25