Reflexão sobre a educação dialógica como estratégia de qualificação de base comunitária para o letramento em saúde
Keywords:
Social Determinants of Health, Learning, Health Education, Health Literacy, NursingAbstract
This study aims to ground Freirean dialogical education and its relationship with health literacy as a reference for the educational practice of nurses within community movements in addressing the determinants of socially determined diseases and infections. It is a theoretical and reflective study, originating from the discussions of the Study and Research Group on Educational Practices in Health, supported by Paulo Freire’s theory of dialogical education, which seeks the emancipation of individuals through praxis; by the practice of health literacy; and by the initiative of the program “Healthy Brazil: Uniting to Care.” The analysis of the themes addressed in the reflection revealed that Paulo Freire’s dialogical education constitutes a key strategy, allied to health literacy, in confronting the social determinants of disease, promoting the population’s increased control over their own health and the development of autonomy. The construction of this theoretical framework highlighted that the inclusion of practices grounded in health literacy in the training of health professionals, as much as dialogical practices, is essential to prevent disease and to promote care that respects the real needs of each individual and community.
Downloads
References
ABEL, T.; BENKERT, R. Critical health literacy: reflection and action for health. Health Promotion International, v. 37, n. 4, daac114, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1093/heapro/daac114.
BRASIL. Comitê Interministerial para a Eliminação da Tuberculose e de Outras Doenças Determinadas Socialmente. Diretrizes Nacionais do Programa Brasil Saudável: unir para cuidar [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde, 2025. Disponível em: https://www.gov.br/participamaisbrasil/diretrizes-nacionais-do-programa-brasil-saudavel.
COSTA, A. C.; CONCEIÇÃO, A. P.; BUTCHER, H. K.; BUTCHER, R. C. G. S. Factors that influence health literacy in patients with coronary artery disease. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v. 31, e3879, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1518-8345.6211.3880.
FOOK, J. Developing Critical Reflection as a Research Method. Creative Spaces for Qualitative Researching [Internet], v. 5, p. 55–64, 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1007/978-94-6091-761-5_6.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 20. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GOMES, C. S. F.; GUERRA, M. das G. G. V. Educação dialógica: a perspectiva de Paulo Freire para o mundo da educação. Revista Educação Popular [Internet], v. 19, n. 3, p. 4–15, 2020. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/52847.
MAIA-GUSMÃO, R. O.; VIANA, T. M.; ARAÚJO, D. D.; TORRES, J. D. R. V.; SILVA JUNIOR, R. F. Atuação do enfermeiro em saúde mental na estratégia de saúde da família. Journal of Health & Biological Sciences [Internet], v. 10, n. 1, p. 1–6, 2022. Disponível em: https://unichristus.emnuvens.com.br/jhbs/article/view/3721.
MARTINS, M. E. B. L.; SAMPAIO, A. C.; DIOGO, T. S.; LIMA, X. V.; MESQUITA, G. M.; SOUTO, C. A.; BARRETO, A. P. História do letramento em saúde: uma revisão narrativa. Revista Unimontes Científica [Internet], v. 24, n. 2, p. 1–23, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/unicientifica/article/view/5735.
PERES, F. A perspectiva emancipatória da literacia em saúde no Brasil: aportes do pensamento freiriano para a translação de saberes em torno de um conceito global. Cadernos de Saúde Pública [Internet], v. 40, n. 11, e00089824, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311XPT089824.
RIBAS, K. H.; ARAÚJO, A. H. I. M. de. The importance of Health Literacy in Primary Care: integrative literature review. Research, Society and Development [Internet], v. 10, n. 16, e493101624063, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/24063.
SEVALHO, G. Determinação social da saúde, complexidade, colonialidade e longa duração. Cadernos de Saúde Pública [Internet], v. 40, n. 12, e00035724, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-311XPT035724.
SIMCH, F. B. de L.; ANDRADE, S. M. de; AZEREDO, L. M.; PESARICO, J. P. Papel do letramento em saúde nos desfechos clínicos de idosos: uma revisão de escopo. Research, Society and Development, v. 10, n. 11, e495101119726, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i11.19726.
SOARES, A. K. F.; SÁ, C. H. C. de; LIMA, R. da S.; BARROS, M. da S.; CORIOLANO-MARINUS, M. W. de L. Comunicação em saúde nas vivências de discentes e docentes de Enfermagem: contribuições para o letramento em saúde. Ciência & Saúde Coletiva [Internet], v. 27, n. 5, p. 1753–1762, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232022275.21462021.
STANZEL, K. A.; HAMMARBERG, K.; FISHER, J. “Not everybody is an internet person”: Barriers for menopause‐related health literacy among immigrant women from the Horn of Africa nations. Health Promotion Journal of Australia, v. 32, n. 1, p. 61–68, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1002/hpja.326.