THE FORMATION OF PUBLIC MANAGERS IN THE OPEN UNIVERSITY SYSTEM OF BRAZIL - A DECADE OF PNAP

uma década de PNAP

Authors

  • Fernando Barcellos Razuck SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL
  • Luiz Alberto Rocha de Lira CAPES
  • Tatiane Michelon capes
  • Carlos Cezar Modernel Lenuzza

Abstract

The National Public Administration Program (PNAP), created in 2009, was an initiative of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), within the scope of the Open University System of Brazil (SisUAB), in partnership with several institutions of research and teaching (IRT), with the objective of strengthening public administration in the country. This paper discusses the relevance of shared management between CAPES, UAB and IRT, in the implementation and execution of the PNAP. The paper will present, using information from CAPES itself (SisUAB), the execution of the PNAP in the first decade (2009-2020) of its creation. In this period, a total of 66 IRT offered 109,746 enrollments, distributed in Public Administration (baccalaureate, 36,148 vacancies), Specialization in Public Management (26,855 vacancies), Municipal Public Management (21,958 vacancies) and Public Health Management (24,785 vacancies). According to the data presented in this study, it is possible to evidence expressive results about the contribution of the PNAP in the training of human material for the field of public management in the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Barcellos Razuck, SECRETARIA DE EDUCAÇÃO DO DISTRITO FEDERAL

Tecnólogo em Biotecnologia/Química pelo CEFET-RJ (1992), Graduado em Química pela Universidade de Brasília (1998), Mestre em Ciências Biológicas (Biologia Molecular) pela Universidade de Brasília (2001) e Doutor em Educação pela Universidade de Brasília (2012). Atuou como Técnico de Laboratório em Química da Universidade de Brasília, Professor do Colégio Militar de Brasília, Professor Assistente da Universidade Estadual de Goiás (Curso de Licenciatura em Química) e da Faculdade da Terra de Brasília (Curso de Licenciatura/Bacharelado em Biologia). Atualmente é Analista em Ciência e Tecnologia da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes). Possui trabalhos publicados na área da Biologia Molecular, Química Analítica e Ensino de Ciências. Tem experiência em questões relacionadas à Educação Básica, com ênfase em Ensino de Química/Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas de pesquisa: abordagem CTS, Educação de Jovens e Adultos (EJA), Inclusão, Educação Não Formal e Bioética, adotando autores da Psicologia, Filosofia, Historia e Sociologia da Educação, como Ausubel, Bernstein, Chevallard, Fourez, Paulo Freire e Vigotski.

Published

2024-02-21