Project-based learning in the context of environmental education

a pedagogical experience in postgraduate studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47385/praxis.v16.n30.5004

Abstract

This article proposes an analysis of a pedagogical experience in which the active teaching methodology Project-Based Learning (PBL) was used within the scope of environmental education. The data collection method adopted consisted of participant observation, complemented by recording in a field diary. Data analysis was carried out following the Content Analysis guidelines, with the help of MAXQDA software for coding. The results reveal a diversity of themes, application methodologies and target audience in the projects proposed by students during the PBL, to promote environmental education. Furthermore, during the students' presentations, skills such as collaboration were identified. It is concluded, therefore, that the use of PBL in the context of environmental education proved to be positive in this pedagogical experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nayana de Almeida Santiago Nepomuceno, IFCE

Doutoranda em Ensino pela Rede Nordeste de Ensino, polo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE, campus Fortaleza. Mestre em Tecnologia em Gestão Ambiental pelo IFCE. Docente do IFCE, campus Acaraú, CE, Brasil. Áreas de atuação: Educação ambiental; Estratégias de ensino; Aprendizagem Baseada em Projetos.

Ana Karine Portela Vasconcelos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará- IFCE

Doutora em Engenharia Civil (Saneamento Ambiental) pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN) e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE, campus Paracuru, CE, Brasil. Áreas de atuação: Aprendizagem Significativa no Ensino de Química; Ciência, Tecnologia, Sociedade (CTS); Processos de ensino e aprendizagem no ensino de química; Inclusão no ensino de química.

Betina da Silva Lopes, Universidade de Aveiro - UA

Professora auxiliar do Departamento de Educação e Psicologia da Universidade de Aveiro, Portugal. Diretora do curso de mestrado em ensino de biologia e geologia do ensino básico e secundário da mesma instituição. Doutora em Educação, pela Universidade de Aveiro. Áreas de atuação: Ensino superior; Estratégias de ensino e aprendizagem; Educação em Ciências; Desenvolvimento profissional.

Published

2024-12-10