Dignidade menstrual em escola técnica de Ensino Médio
percepções de quem ensina
Keywords:
Escola, Menstruação, Equidade em SaúdeAbstract
Objective: Understand the perceptions of teachers and school administrators regarding the promotion of menstrual dignity. Methods: This is a qualitative, exploratory research conducted with the management team of a state school in São Paulo, using a semi-structured questionnaire, during the period from August to September 2023. The data were analyzed using the IRAMUTEQ® program and Thematic Analysis. Results: Three categories emerged: 1) Menstrual dignity - beginning, middle, and end, which highlights the actions taken by the school to promote menstrual dignity; 2) From the distribution of pads to menstrual health as a right, which includes the participants' views on menstrual dignity and how it impacts the lives of all who menstruate; 3) School as a promoter of menstrual health, which indicates that the school environment should be a place of support, safety, and accurate information to positively impact the community beyond the school. Conclusion: The implementation of a specific program was relevant and important for promoting menstrual dignity in the school and increasing the knowledge of teachers and students on the subject, making them feel more secure in dealing with, addressing, and sharing the topic.
Downloads
References
ALWAYS BRASIL. Always contra a pobreza menstrual no Brasil #MeninaAjudaMenina. 2021. Disponível em: <https://www.alwaysbrasil.com.br/pt-br/sobre-nos/nossa-batalha/always-contra-a-pobreza-menstrual>. Acesso em: 6 mar. 2023.
ASSAD, B. F. Políticas Públicas acerca da pobreza menstrual e sua contribuição para o combate à desigualdade de gênero. *Revista Antinomias*, v. 2, n. 1, p. 140-160, 2021. Disponível em: <http://www.antinomias.periodikos.com.br/article/60e39095a9539505a0471774>. Acesso em: 5 out. 2023.
BECKOUCHE, P.; GRASLAND, C. North-South Regionalism: a challenge for Europe in a changing world. *ESPON Project*, v. 3, n. 1, 2008. Disponível em: <https://shs.hal.science/file/index/docid/139394/filename/Beckouche-Grasland-_2007-NorthSouth_Regionalism_-_Draft_version_2.pdf>. Acesso em: 30 jun. 2024.
BELAY, S.; KUHLMANN, A. K. S.; WALL, L. L. Girls’ attendance at school after a menstrual hygiene intervention in northern Ethiopia. *International Journal of Gynecology & Obstetrics*, v. 149, n. 3, p. 287-291, 2020. Disponível em: <https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ijgo.13127>. Acesso em: 30 jun. 2024.
BRASIL. Secretaria de Comunicação Social. Dignidade menstrual: Programa de Proteção e Promoção da Saúde e Dignidade Menstrual beneficiará 8 milhões de pessoas. 9 mar. 2023. Disponível em: <https://www.gov.br/secom/pt-br/assuntos/noticias/2023/03/dignidade-menstrual-programa-de-protecao-e-promocao-da-saude-e-dignidade-menstrual-beneficiara-8-milhoes-de-pessoas>. Acesso em: 6 maio 2024.
DURKHEIM, E. O que é fato social. *As regras do método sociológico*, v. 6, 1978. Disponível em: <https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/44830797/O_Que_e_Fato_Social_Emile_Durkheim_1_-libre.pdf>. Acesso em: 6 maio 2024.
HENNEGAN, J. et al. Menstrual health: a definition for policy, practice, and research. *Sexual and Reproductive Health Matters*, v. 29, n. 1, p. 31-38, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1080/26410397.2021.19116>. Acesso em: 30 jun. 2024.
MARTINS, E. S. Os papéis sociais na formação do cenário social e da identidade. *Kínesis: Revista de Estudos dos Pós-Graduandos em Filosofia*, v. 2, n. 4, p. 40-52, 2010. Disponível em: <https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/kinesis/article/view/4905>. Acesso em: 6 maio 2024.
MINAYO, M. C. S.; GUERRIERO, I. C. Z. Reflexividade como éthos da pesquisa qualitativa. *Ciência & Saúde Coletiva*, v. 19, p. 1103-1112, 2014. Disponível em: <https://www.scielosp.org/article/csc/2014.v19n4/1103-1112/pt/>. Acesso em: 26 mar. 2023.
MORAES, S. P. de; VITALLE, M. S. de S. Direitos sexuais e reprodutivos na adolescência. *Revista da Associação Médica Brasileira*, v. 58, n. 1, p. 48-52, jan. 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0104-42302012000100014>.
SÃO PAULO (Estado). Projeto de lei nº 96/2022, de 26 de março de 2022. Assembleia Legislativa do Estado de São Paulo. Institui o Programa Dignidade Íntima, no âmbito da Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, e dá providências correlatas. Disponível em: <https://www.al.sp.gov.br/propositura/?id=1000433446>. Acesso em: 5 out. 2023.
SIVAKAMI, M. et al. Effect of menstruation on girls and their schooling, and facilitators of menstrual hygiene management in schools: surveys in government schools in three states in India, 2015. *Journal of Global Health*, v. 9, 2018. Disponível em: <https://www.semanticscholar.org/reader/9c3b39d24d9c91d681cc7a586ff70b45dc658381>. Acesso em: 30 jun. 2024.
SPENGLER, F. M.; LIMA, F. da S. Mulheres e sociedade: uma rota de colisão entre papel e expectativa social. *Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP)*, v. 123, p. 129-175, 31 dez. 2021. Disponível em: <https://pos.direito.ufmg.br/rbep/index.php/rbep/article/view/691>. Acesso em: 6 maio 2024.
TAQUETTE, S. R.; VILLELA, W. V. Pesquisa qualitativa em medicina. *Ciência & Saúde Coletiva*, v. 22, n. 1, 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1413-81232017221.12322016>. Acesso em: 26 mar. 2023.
UNICEF; UNFPA. *Pobreza Menstrual no Brasil: desigualdades e violações de direitos*. Maio 2021. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/relatorios/pobreza-menstrual-no-brasil-desigualdade-e-violacoes-de-direitos>. Acesso em: 6 mar. 2023.
VARGENS, O. M. C. et al. A percepção de mulheres sobre a menstruação: uma questão de solidariedade. *Revista Enfermagem UERJ*, p. e40120-e40120, 2019. Disponível em: <https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/enfermagemuerj/article/download/40120/30978>. Acesso em: 18 mar. 2024.