PROBLEM-BASED LEARNING IN BASIC EDUCATION: APPLICATION IN SCIENCE FAIRS
aplicação em Feiras de Ciências
Keywords:
elementary education, biology, active methodologies, learning and teachingAbstract
Seeking new strategies that promote learning, the use of an active learning methodology for teaching science is proposed here. The methodology chosen was Problem-Based Learning (PBL) and was applied to help 8th grade classes of elementary school to prepare their work for a science fair. To achieve this, students from the biological sciences degree course, members of a teaching project (Prodocência), presented the proposal to the 8th grade classes, provided instructions on how to prepare the work, provided guiding questions to spark discussion among members and worked alongside them during the execution of the tasks. The culmination of the Science Fair included an oral presentation and poster and other material exhibition. The students' engagement in bringing everyday elements showed not only the students' creativity, but also their ability to connect academic knowledge with real life. The present work demonstrated that the application of the PBL methodology, together with the holding of science fairs, can effectively promote a more dynamic and meaningful education.
Downloads
References
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre, 2018.
BARCELOS, N.N.S.; JACOBUCCI, G.B.; JACOBUCCI, D.F.C. Quando o cotidiano pede espaço na escola, o projeto da feira de ciências “Vida em sociedade” se concretiza. Ciência e Educação, v. 16, n.1, 215-233, 2010.
FLICK U. Uma introdução à pesquisa qualitativa. Porto Alegre, RS: Bookman, 2004.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 25. ed. São Paulo: PAZ E TERRA, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 79a. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
HARTMANN, A. M.; ZIMMERMANN, E. Feira de ciências: a interdisciplinaridade e a contextualização em produções de estudantes de ensino médio. VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2009.
LEITE, L.; ESTEVES, E. Ensino orientado para a Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas na Licenciatura em Ensino da Física e Química. In Bento Silva e Leandro Almeida (Eds.). Comunicação apresentada no VIII Congresso GalaicoPortuguês de Psicopedagogia. Braga: CIED - Universidade do Minho, p. 1751-1768, 2005
LOVATO, Fabricio Luís; MICHELOTTI, Angela; DA SILVA LORETO, Elgion Lucio. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, v. 20, n. 2, 2018.
MACEDO, Kleber De Oliveira. A feira de ciências como estratégia de ensino. In: Anais IV CONEDU. Campina Grande: Realize Editora, 2017.
SALVADOR, D. F. et al. Aplicando os princípios da Aprendizagem Baseada em Problemas como modelo instrucional no contexto de uma feira de ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 13, n. 3, 2014.
TAN, O.S. Problem-Based Learning Innovation: Using Problems to Power Learning in the 21st Century. Singapore: Thomson Learning Asia. 2003.
VYGOTSKY, L. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1987.