A Trajetória de Joaquim Fernandes Venâncio: ator social invisível da ciência
Keywords:
Formação de Professores. Prática Docente. Novas Tendências. Licenciatura. Perspectiva Sociocultural.Abstract
This article presents a historical account of the career of Joaquim Venâncio Fernandes, an invisible social actor in science, who worked as a laboratory assistant for thirty-five years at the Oswaldo Cruz Institute at the beginning of the 20th century. Most of the time, Joaquim Venâncio worked with the researchers Dr. Adolpho and Dr. Bertha Lutz and is cited as a direct collaborator in most of their discoveries, although there are records that he also accompanied other researchers, including foreigners visiting Brazil. Although he had little formal education, Joaquim Venâncio was extremely competent and had an enviable knowledge of zoology. He was credited with the first ideas on pregnancy testing, based on the inoculation of female urine in Rhinella marina frogs. Researchers Adolpho and Bertha Lutz acknowledged the importance of Venâncio's collaboration in their discoveries, citing him directly in some of their articles and naming one of the amphibian species they discovered after him. In line with various studies which point out that certain historical approaches to science allow scientific knowledge to be constructed in a contextualized way, the accounts presented in this article are seen as a possibility for use in the classroom, which could spark debate on issues of gender, race and power relations, which are present in the process of constructing scientific knowledge to this day, thus contributing to a more representative education in science, with a view to training citizens who fight for greater social justice.
Downloads
References
BATISTELLA, R. R. C. A "grande família" do Instituto Oswaldo Cruz: a contribuição dos trabalhadores auxiliares dos cientistas no início do século XX. 2018, 275f, Tese (Doutorado em Educação), Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018.
BENCHIMOL, J. L.; SÁ, M. R. (orgs.). Adolpho Lutz - Outros estudos em Zoologia. In: Adolpho Lutz. Obras Completas. Vol. 3 livro 4. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2007.
BRASIL. Ministério da Saúde. Fiocruz/EPSJV. Portaria n0 013, de 18 de setembro de 2004. Rio de Janeiro, 2004. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/documentos/arquivos-documentos/portaria013-2004.pdf. Acesso em: 22 de março de 2025.
FERREIRA, L. F. Joaquim Venâncio Fernandes (1895-1955). Trabalho, Educação e Saúde, v. 1, n. 1, p. 11-22, 2002.
FILHO, A. M. M.; SILVA, I. L. A trajetória de Chien Shiung Wu e a sua contribuição à Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 36, n. 1, p. 135-157, 2019.
GANDOLFI, H. Different people in different places: secondary school students’ knowledge about history of science. Science & Education, Dordrecht, v. 27, p. 259-297, 2018.
GUERRA, A. Novas perspectivas historiográficas para história de ciências no ensino: discutindo possibilidades para uma educação em ciências mais política. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, v. 4, n. 3, 2021.
GURGEL, I. Reflexões político-curriculares sobre a importância da História das Ciências no contexto da crise da modernidade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 2, p. 333-350, 2020.
JAMAL, N. O. El; GUERRA, A. O caso Marie Curie pela lente da história cultural da ciência: discutindo relações entre mulheres, ciência e patriarcado na educação em ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 24, 2022.
LOPES, M. M. Proeminência na mídia, reputação em ciências: a construção de uma feminista paradigmática e cientista normal no Museu Nacional do Rio de Janeiro. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 15, p. 73-95, 2008.
LUTZ, B. Anfíbios novos e raros das Serras Costeiras do Brasil. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz, v. 56, n. 2, p. 373-399, 1958.
MOLINARO, E. M.; CAPUTO, L. F. G.; AMENDOEIRA, M. R. R. Conceitos e métodos para a formação de profissionais em laboratórios de saúde, Rio de Janeiro: EPSJV; IOC, v. 5. 2012. Disponível em: https://www.epsjv.fiocruz.br/publicacao/livro/conceitos-e-metodos-para-formacao-de-profissionais-em-laboratorios-de-saude. Acessado em: 22 de mar de 2024.
MOURA, C. B. D.; GUERRA, A. História cultural da ciência: um caminho possível para a discussão sobre as práticas científicas no ensino de ciências? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 3, p. 725-748, 2016.
OLIVEIRA, Z.; ALVIM, M. Dimensões da abordagem histórica no ensino de ciências e matemática. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, Florianópolis, v. 38, n. 1, p. 742-774, 2021.
PARAENSE, W. L. Joaquim Venâncio. Cadernos de Saúde Pública, v. 4, n. 2, p. 238-242, 1988.
ROSA, K. D. D.; ALVES-BRITO, A.; PINHEIRO, B. C. S. Pós-verdade para quem?: fatos produzidos por uma ciência racista. Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Florianópolis), Vol. 37, n. 3, p. 1440-1468, 2020.
ROSA, K. D. D.; SILVA, C. D. S.; TORRES, A. D. O. P. A mecânica dos onjós de farinha: descolonizando sabres In: SANTOS, A. G. F. D.; QUEIROZ, G. R. P. C.; OLIVEIRA, R. D. V. L. D. (orgs). Conteúdos Cordiais: Física Humanizada Para Uma Escola Sem Mordaça. 1 ed., São Paulo: Livraria da Física, 2021. p. 97-112.
SILVA, A. C. A.; SILVA, B. O. D. P. D. Joaquim Fernandes Venâncio. Caderno África e Africanidades. Ano XV, Ed 42, 2022, p. 20-27.