Entre o cultivo e a consciência: uma revisão sobre hortas escolares na educação socioambiental e alimentar
Keywords:
Hábitos saudáveis, Espaços educativos, Sustentabilidade, Aprendizagem prática, InterdisciplinaridadeAbstract
School gardens are living spaces for learning that go beyond simply growing food. They represent real opportunities for transformation, where students develop not only healthy eating habits, but also environmental awareness, cooperation, and a sense of belonging to the community. This direct contact with the land awakens essential values, connecting theory and practice in a meaningful way. In this context, this article aims to investigate how the practice of school gardens has contributed to the development of critical socio-environmental and food awareness in basic education students and what challenges still need to be overcome to strengthen this pedagogical approach. This study conducted a bibliographic review through reflective and descriptive analysis of works made available on scientific indexing platforms. It was found that school gardens stimulate interdisciplinarity, strengthen students' relationship with the environment, and encourage sustainable practices. However, structural challenges such as the lack of consistent public policies, inadequate infrastructure, and insufficient teacher training compromise their effectiveness. For school gardens to fulfill their educational and social role, it is essential that they are permanently integrated into the school curriculum. This requires ongoing investment, qualified teacher training and active community engagement, ensuring that these spaces become tools for learning and social transformation. More than just gardens, these initiatives cultivate an education that creates conscious citizens, capable of transforming realities and building a more sustainable future.
Downloads
References
BARROS, M. J. P.; SARAIVA, J. S. F.; MASCARENHAS, J. M. O. Projeto da horta para a alimentação escolar: relato de uma experiência na educação básica, Salvador, BA. In: CASTRO, L. H. A. (Org.). Segurança alimentar e nutricional 3. Ponta Grossa: Atena Editora, 2023. Cap. 3, p. 23-31. Disponível em: https://atenaeditora.com.br/catalogo/ebook/seguranca-alimentar-e-nutricional-3. Acesso em: 20 abr. 2025.
BRASIL. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). Princípios e Diretrizes de uma Política de Segurança Alimentar e Nutricional. Brasília: Ipea, 2004. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/participacao/images/pdfs/conferencias/Seguranca_Alimentar_II/textos_referencia_2_conferencia_seguranca_alimentar.pdf. Acesso em: 22 abr. 2025.
CABRAL, L. F. E.; REZENDE FILHO, L.A.C. Estudo da Produção de Vídeos para Divulgação de uma horta escolar no Instagram. In: SEMANA DE INTEGRAÇÃO ACADÊMICA DA UFRJ, 12., 2023, Rio de Janeiro. Cadernos de resumos [...]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2023. p. 1068.
CABRAL, L. F. E.; RODRIGUES, J. O. R. Horta com consciência negra: relato da construção e discussão de postagens para a educação das relações étnico-raciais em uma horta escolar midiatizada. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 15, n. esp. 2, p. 656-670, 2022. Disponível em: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/754. Acesso em: 24 abr. 2025.
CABRAL, L. F. E.; RODRIGUES, J.O.R. Buscando superar desafios civilizatórios na educação básica a partir da implementação de uma horta escolar. International Journal of Environmental Resilience Research and Science, [S. l.], v. 6, n. 2, p. 1-21, 2024. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/ijerrs/article/view/33517. Acesso em: 22 abr. 2025.
CANCELIER, J.W.; BELING, H. M.; FACCO, J. A educação ambiental e o papel da horta escolar na educação básica. Revista de Geografia, [S. l.], v. 37, n. 2, p. 199-218, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/revistageografia/article/view/243882. Acesso em: 22 abr. 2025.
CRUZ,L.P. et al. Hortas pedagógicas: análise de artigos publicados em periódicos e congressos. Revista Ciências Humanas - Educação e Desenvolvimento Humano, v. 14, n. 25, p. 1-9, 2021. DOI: https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.nl.a613.
CYPRIANO, M. A. et al. Horta Escolar: Um laboratório vivo. Educação Ambiental em Ação, v. 20, n. 42, 2018. Disponível em: https://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1400. Acesso em: 5 maio 2025.
FAO; WFP; FNDE; ABC. Boas Práticas em Hortas Escolares e Alimentação Escolar: África, Ásia e América Latina e Caribe. Brasília, DF, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/pnae/manuais-e-cartilhas/hortas-escolares-fnde-wfp-fao-abc.pdf. Acesso em: 3 maio 2025.
FRACALANZA, H. As pesquisas sobre educação ambiental no Brasil e as escolas: alguns comentários preliminares. In:TAGLIEBER, J. E.; GUERRA, A. F. S. (orgs.). Pesquisa em educação ambiental: pensamentos e reflexões. Pelotas: Ed. Universitária, UFPel, 2004. p. 55-77.
FREITAS, H. R. de et al. Horta escolar agroecológica como instrumento de educação ambiental e alimentar na Creche Municipal Dr. Washington Barros - Petrolina/PE. Revista Extramuros, v. 1, n. 1, p. 155-169, 2013.
GONZALEZ, R. V. A educação ambiental como práxis educativa: um estudo da implantação de uma horta na Escola Estadual de Ensino Fundamental Caetano da Silva/Jaguarão-RS. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) - Universidade Federal do Pampa, Jaguarão, 2018.
HOLLOWAY, T. P. et al. School Gardening and Health and Well-Being of School-Aged Children: A Realist Synthesis. Nutrients, v. 15, n. 5, 1190, 2023. https://doi.org/10.3390/nu15051190.
JÚNIOR, E.R.C.; TOMACHUK, C.R. Horta escolar: uma abordagem interdisciplinar para uma aprendizagem multidimensional. Revista Práxis, v. 12, n. 23, p. 31-38, 2020.
MACANHA, F. L.; MOREIRA,B.; CHEDIER, L.M. Hortas escolares como ferramenta de Educação Ambiental. Lynx, v. 4, p. 1-14, 2024. DOI: 10.34019/2675-4126.2024.v4.44993.
MACHADO, L.; BÓGUS, C.M. Hortas urbanas como ambiente alimentar: da produção ao consumo de alimentos sustentáveis e saudáveis. Segurança Alimentar e Nutricional, v. 31, p. e024033, 2025. DOI: 10.20396/san.v31i00.8677242.
MATOS, R. F. Hortas escolares: como professores e alunos gostariam de inseri-las no processo de ensino-aprendizagem. Kiri-Kerê - Pesquisa em ensino, v. 1, n. 12, p. 116-133, 2022.
MATOS, R. F. Utilização de hortas escolares na promoção da educação alimentar com alunos do ensino fundamental. Kiri-Kerê - Pesquisa em Ensino, São Mateus, v. 1, n. 9, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/30186. Acesso em: 25 abr. 2025.
MONTEIRO, V.; SILVA, I.V.da; PESSOA, M.J.G. Ensino de Botânica sob diferentes metodologias de ensino: uma proposta para potencializar a prática docente. Caderno Pedagógico, v. 22, n. 6, p. e15395, 2025. https://doi.org/10.54033/cadpedv22n6-068.
MOURA, E. R. B. B. de et al. Segurança alimentar e nutricional: contexto e importância na promoção da saúde escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 18, p. 1-17, e023135, 2023. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v18i00.16614.
MOURA, M.C.F. et al. A horta escolar como um recurso pedagógico nas aulas práticas de Educação Ambiental. Research, Society and Development, v. 14, n. 2, p. e5714248220, 2025.
NÓBREGA, S. C.; FERREIRA, L. C. G. Um olhar geográfico a partir da horta escolar: educação socioambiental e soberania alimentar. OKARA: Geografia em Debate, João Pessoa, v. 14, n. 2, p. 604-628, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/okara/article/view/54281. Acesso em: 24 abr. 2025.
NORONHA, G. A.; CARVALHO, T. L. G.; SOUZA, M. S. Proposta de oficina pedagógica sobre Educação Ambiental e alimentar usando a horta escolar como uma metodologia ativa de aprendizagem no ensino fundamental II. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISA E ENSINO EM CIÊNCIAS (CONAPESC), 6., 2021, Campina Grande. Anais... Campina Grande: Realize Editora, 2021.
NUNES, L. R.; ROTATORI, C.; COSENZA, A. A horta escolar como caminho para a agroecologia escolar. Revista Sergipana de Educação Ambiental, São Cristóvão, v. 9, n. 1, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/revisea/article/view/13373. Acesso em: 23 abr. 2025.
OHLY, H. et al. A systematic review of the health and well-being impacts of school gardening: synthesis of quantitative and qualitative evidence. BMC Public Health, v. 16, n. 1, 286, 2016. https://doi.org/10.1186/S12889-016-2941-0.
OLIVEIRA, H. T. Educação Ambiental ser ou não ser uma disciplina: essa é a principal questão! In: MELLO, S. S.; TAJBER, R. (coords). Vamos Cuidar do Brasil: conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília: MEC, CGEA: MMA, DEA: UNESCO, 2007. p. 103-114.
OLIVEIRA, J. F.; SANTOS, A. C.; PEREIRA, L. R. Horta escolar e sustentabilidade: práticas educativas para a conscientização ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 16, n. 1, p. 85-100, 2021.
PENZ, D. C. F.; BIONDO, E.; RIGHI, E. As hortas escolares na educação ambiental e alimentar: uma análise qualitativa e bibliométrica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, São Paulo, v. 18, n. 6, p. 393-410, 2023. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/14834. Acesso em: 25 abr. 2025.
RIBEIRO, G. J. de et al. Horta escolar: um incentivo de hábitos de alimentação saudável na escola. Revista Foco, v. 16, n. 10, p. 1-10, 2023.
SILVA, F. R. et al. Relato de experiência na implantação de hortas escolares na educação básica e superior. Revista de Educação Popular, v. 20, n. 3, p. 359-375, 2021.
SILVA, M. L.; SANTOS, F. A. Horta escolar: Um estudo sobre segurança alimentar e nutricional nas escolas públicas. Cadernos de Nutrição, v. 31, n. 4, p. 295-303, 2020.
SILVA, R. S.; SCALABRIN, R. Relato de experiência do PIBID da escola municipal de ensino fundamental Juan Pablo: Horta educativa com base na interdisciplinaridade. Pesquisas e Práticas Educativas, Ilha Solteira, v. 1, p. 1-16, 2020. https://doi.org/10.47321/PePE.2675-5149.2020.1.e202021.
SOUZA, V. M. G. DE et al. Hortas escolares pedagógicas: caracterização dos projetos brasileiros. Cadernos de Ciência & Tecnologia, Brasília, v. 41, e27363, 2024. DOI: 10.35977/0104-1096.cct2024.v41.27363.
TARGINO, K. D.; TABOSA, W. A. F. Sustentabilidade ambiental: horta escolar como ferramenta pedagógica. Revista Brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, v. 19, n. 3, p. 117-132, 2024. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/15932. Acesso em: 23 abr. 2025.
WORLD FOOD PROGRAMME ARMENIA. Country Brief - July. Yerevan, 2023.