“Pedagogical residency program” in the teacher education

what do physical education teachers say?

Authors

Keywords:

Educational policy, Teacher Training, Physical Education

Abstract

This research aimed to analyze the perceptions of Physical Education teachers who work in Basic Education and who participated in the “Pedagogical residency program” during their initial training in the undergraduate course. The research settled a qualitative approach, of an exploratory objetiive, focusing on understanding the formative experiences and pedagogical impacts experienced during the undergraduate course in Physical Education for entry into the teaching career. Three Physical Education teachers, of both genders, aged between 24 and 25 years old, who were part of the PRP while attending their initial training at a Federal Institution in the state of Ceará, participated in the research. Data collection was carried out through semi-structured interviews, based on a script composed of fourteen objective and subjective questions. The interviews were transcribed and submitted to thematic analysis, allowing statistical analyses to be carried out based on the data obtained. The results reveal that the choice of the participants was related to personal motivations, such as previous experiences with sports and affinity with teaching. Furthermore, one of the main challenges faced during the development of the program activities was the context of the pandemic. Despite the difficulties imposed by remote teaching and social distancing, participants reported that the program provided the development of autonomy, the construction of a teaching identity, and the consolidation of didactic knowledge. We therefore conclude that participation in the program proved to be fundamental for entering and remaining in the teaching career, configuring itself as a significant formative experience in the professional trajectory of the teachers investigated.

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Author Biographies

Maria Diva Barbosa Lima, Prefeitura Municipal de Canindé

Licenciatura em Educação Física no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), Campus Canindé. Integrante do Grupo de Pesquisa Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe/IFCE/CNPq). Docente da Prefeitura Municipal de Canindé.

Leandro Araujo de Sousa, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Doutor em educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Docente do Instituto Federal do Ceará (IFCE). Docente do Programa Associado de Pós-Graduação em Ensino e Formação Docente (PPGEF/Unilab-IFCE). Líder do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe/IFCE/CNPq).

Thaidys da Conceição Lima do Monte, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Doutora e mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estdual do Ceará (PPGE/UECE). Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Estadual do Piauí (2000). Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE Campus Canindé. Docente do Mestrado Profissional em Educação Física (ProEF/IFCE). Líder do Grupo de Pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI/IFCE).

José Airton de Freitas Pontes Junior, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Pós-Doutorado em Educação, com ênfase em Psicologia da Educação, na Universidade do Minho (Portugal), e Pós-Doutorado em Educação, na linha de Políticas e Gestão Educacional, pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Docente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPSAC) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE). Líder do grupo de pesquisa Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional (Grupo IMPA/UECE/CNPq). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

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Published

2025-11-05