Using Off-Page SEO to improve a retail company’s positioning in internet searches

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47385/cadunifoa.v19.n54.4944

Keywords:

E-commerce, Digital Marketing, Off-Page SEO, Brand Position

Abstract

The evolution of technology, especially with the greater use of the internet by society, has reshaped the way companies and consumers communicate, sell and buy products. Thus, companies seek to quickly adapt to the new digital context, applying Digital Marketing tools that contribute to a greater visualization of their brands in search engines, such as Google Search. In this sense, this research aims to apply SEO Off-Page tools and analyze results obtained in terms of the positioning achieved by the company through the application of a case study in a retail company. Among the main results is the leadership in the search ranking obtained by 04 analyzed keywords, being in first position on the search page. And 15 others with placements between second and fourth positions in Google search. Through this application, it was possible to discuss and evaluate important factors for the ranking of a website in addition to the selection of correct keywords and expose the main improvements proposed for the company.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Emerson Cleister Lima Muniz, Universidade Federal de Sergipe

Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento pela Universidade Federal de Santa Catarina (2020), Mestre e Graduado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2015) e Universidade Federal de Sergipe (2011), respectivamente. Graduado em Tecnologia em Informática e Gestão da Informação pela Universidade Tiradentes (2008). Professor e Vice-Chefe do Departamento de Engenharia de Produção e professor do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, ambos da Universidade Federal de Sergipe. Concentra pesquisas na gestão e melhoria dos Serviços tendo a Experiência do Cliente, Experiência do Colaborador e as diretrizes e elementos da Gestão do Conhecimento do Cliente como base para este fim. (Texto informado pelo autor)

References

ASSAD, N. Marketing de conteúdo: como fazer sua empresa decolar no meio digital. São Paulo: Atlas, 2016.

CARVALHO, M. M., LAURINDO, F. J. B. Estratégias para competitividade. São Paulo: Futura, 2003.

CROWE, A L. Illustrated guide to link building. Search engine jornal, 2003. Disponível em: https://www.searchenginejournal.com/link-building-guide. Acesso em: 10 jul. 2023.

GONZALO, C.; CODINA, L.; ROVIRA, C. Recuperación de Información centrada en el usuario y SEO: categorización y determinación de las intenciones de búsqueda en la Web. Index.comunicación, v. 5, n. 3, p. 19-27, 2015.

HALLIGAN, B.; SHAH, D. Inbound Marketing: seja encontrado usando o Google, a mídia social e os blogs. Rio de Janeiro: Alta Books Editora, 2010. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118257838

JÄRVINEN, J.; KARJALUOTO, H. The use of Web analytics for digital marketing performance measurement. Industrial Marketing Management, v. 50, p. 117-127, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2015.04.009

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 4.0: Mudança do Tradicional para o Digital. Coimbra, Portugal: Conjuntura Actual Editora, 2017.

LOPES, J. 8 benefícios que provam que todo negócio precisa de SEO, 2019.Disponível em:https://jeamarketing.com.br/blog/8-beneficios-que-provam-que-todo-negocio-precisa-de-seo/. Acesso em: 5 dez. 2021.

LOPEZOSA, C.; CODINA, L.; GONZALO-PENELA, C. Off-page SEO and link building: General stra-tegies and authority transfer in the digital news media. El profesional de la información, v. 28, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.07

PASQUINELLI, M. Google’s PageRank Algorithm: A Diagram of the Cognitive Capitalism and the Rentier of the Common Intellect. Deep Search: The Politics of Search beyond Google, p. 152-169, 2009. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.mondotheque.be/wiki/images/3/33/Pasquinelli_Googles_PageRank_Algorithm.pdf. Acesso em 15 ago 2023.

RANIPA, B. Off page SEO guide step by step. E-book, 2022.

REZENDE, A. A.; MARCELINO, J. A.; MIYAJI, M. A reinvenção das vendas: as estratégias das empresas brasileiras para gerar receitas na pandemia de covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 2, p. 53-69, 2020.

ROCK C. Resultados Digitais. Tech trends: benchmarks de ferramentas para empresas de tecnologia. Florianópolis: Rock Content, Resultados Digitais, 2016. Disponível em: https://rockcontent.com/br/blog/ferramentas-para-empresas-de-tecnologia/. Acesso em: 05 jul 2023.

SETIAWAN, A.; HARAHAP, Z.; SYAMSUAR, D.; KUNANG, Y. The Optimization of Website Visibility and Traffic by Implementing Search Engine Optimization (SEO) in Palembang Polytechnic of Tourism. Communication e Information Technology, v. 14, p. 31-44, 2020. DOI: https://doi.org/10.21512/commit.v14i1.5953

SILVA, V. B. Marketing digital como ferramenta estratégica e as oportunidades nas redes sociais. E3 – Revista de Economia, Empresas e Empreendedores na CPLP, v. 2, p. 25-62, 2018. DOI: https://doi.org/10.29073/e3.v2i1.20

SILVA, W. M.; MORAIS, L.; FRADE, C. M.; PESSOA, M. F. Marketing digital, e-commerce e pandemia: uma revisão bibliográfica sobre o panorama brasileiro. Research, Society and Development, v. 10, n. 5, 2021. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.15054

TURCHI, S. R. Estratégia de Marketing Digital e E-commerce. São Paulo: Atlas, 2012.

VALENTE, J. Brasil tem 134 milhões de usuários de internet, aponta pesquisa. Agência Brasil. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2020-05/brasil-tem-134-milhoes-de-usuarios-de-internet-aponta-pesquisa. Acesso em: 14 set. 2023.

VAZ, C. A. Google Marketing: O guia definitivo de marketing digital (2a ed.). São Paulo: Novatec, 2009.

WOEBCKEN, C. O QUE é SMO e como otimizar seu conteúdo para as mídias sociais, 2019. Disponível em: https://rockcontent.com/br/blog/smo/. Acesso em: 23 mar. 2023

Published

2024-10-22

How to Cite

SANTOS, Vitória Regina da Paixão; MUNIZ, Emerson Cleister Lima. Using Off-Page SEO to improve a retail company’s positioning in internet searches. Cadernos UniFOA, Volta Redonda, v. 19, n. 54, p. 1–13, 2024. DOI: 10.47385/cadunifoa.v19.n54.4944. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/cadernos/article/view/4944. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Tecnologia e Engenharias

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.